Elektroniczna Książka Korespondencji w Szkole – dlaczego warto?
Szkolny sekretariat z książką korespondencji online zyskuje możliwość jednoczesnej pracy wielu użytkowników oraz szybką rejestrację i dekretację pism z dowolnego urządzenia.
Asystentki i sekretarki mają dostęp do danych wrażliwych, tajemnic handlowych i korporacyjnych firmy oraz są odpowiedzialne za komunikację z wieloma osobami, zarówno wewnątrz firmy, jaki i spoza niej. Właśnie dlatego są szczególnie narażone na incydenty bezpieczeństwa w firmie. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa. Powinna znać je każda osoba zarządzająca biurem i sekretariatem. Znasz je wszystkie?
Jakie są cechy dobrego i bezpiecznego hasła?
Pamiętaj, nigdy nie używaj tych samych haseł w wielu miejscach i regularnie aktualizuj swoje hasła.
Gdzie przechowywać hasła? Żółta karteczka przyklejona do monitora nie jest najlepszym wyjściem. Postaw na menadżera haseł. Nie tylko wygeneruje bezpieczny i unikalny ciąg znaków, lecz także zapamięta wszystkie Twoje hasła. A Ty? Ty pamiętasz tylko jedno - do menadżera.
Regularnie wykonywane kopie zapasowe firmowych danych zapewniają ochronę przed utratą danych w wyniku awarii sprzętu, ataków ransomware czy błędów użytkownika.
Pamiętaj, aby wykonywać kopie zgodnie z zasadą 3-2-1.
Często mamy do czynienia z sytuacjami, kiedy wiadomość e-mail musimy wysłać do kilku adresatów. Jak zrobić to poprawnie?
Dodanie adresów e-mail w polu "DW" spowoduje, że każdy, kto otrzyma daną wiadomość, będzie widział innych adresatów e-maila. Wybierz tę opcję, kiedy wiadomość ma jednego adresata głównego, a pozostałym (DW) chcesz przekazać kopię korespondencji.
Dodanie adresów e-mail w polu "UDW" zamiast "DW" spowoduje, że wiadomość zostanie wysłana do wszystkich wskazanych odbiorców, jednakże u każdego wyglądać będzie jak e-mail wysłany indywidualnie do niego.
Opcja ta umożliwia ochronę prywatności odbiorców podczas masowej wysyłki wiadomości e-mail. Jednocześnie zmniejsza ryzyko niechcianego udostępniania danych i potencjalnych naruszeń prywatności. To szczególnie ważne, kiedy wysyłasz wiadomość do osób spoza Twojej organizacji oraz, kiedy ich adresy e-mail pozwalają zidentyfikować te osoby, np. zawierają imię i nazwisko.
Zachowanie uważności podczas masowej wysyłki wiadomości e-mail powinno wynikać nie tylko z kwestii ochrony danych związanych z tajemnicą handlową, lecz także przestrzeganiem zasad RODO.
Phishing to jeden ze sposób działania hakerów. Oszuści podszywają się pod firmy, instytucje, osoby, aby wyłudzić informacje. Sekretarki i asystentki powinny być szczególnie wyczulone na oznaki phishingu, takie jak:
podejrzanie wyglądający adres e-mail, np. z literówką lub dodatkowym znakiem
błędy ortograficzne w adresie e-mail oraz w treści wiadomości
prośby o podanie danych osobowych.
Bądź czujna. Phishing nie musi być wiadomością e-mail z masą błędów ortograficznych i załącznikiem z nazwą złożoną z podejrzanie wyglądającej kombinacji liter i cyfr. To może być wiadomość, która wygląda bardzo wiarygodnie, ale z jakiegoś powodu wydaje Ci się, że nie powinna do Ciebie trafić. Lista płac? Plan podwyżek na kolejny rok? A może wstępny zarys redukcji etatów? Jaki tytuł musi mieć załącznik, aby Twoja ciekawość wygrała?
Podstawowa zasada dotycząca wiadomości e-mail z załącznikami i linkami mówi, aby NIGDY nie otwierać załączników ani nie klikać w linki od nieznanych nadawców. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności wiadomości, skontaktuj się bezpośrednio z nadawcą e-maila. Pamiętaj, hakerzy to często bardzo zdolni i nieprzeciętnie sprytni ludzie.
Warto zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, które skanuje wiadomości i załączniki w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.
Najbezpieczniejszą metodą przechowywania korespondencji będzie specjalne oprogramowanie - elektroniczny dziennik korespondencji.
Taka aplikacja pozwala nie tylko na ewidencję i dekretację pism, lecz także na przechowywanie ich w postaci skanów i załączników. Nowoczesne aplikacje zapewniają możliwość przechowywania danych w bezpiecznej chmurze z szyfrowanym połączniem, dwuetapowym logowaniem oraz pozwalają na wykonywania niezależnych kopii bezpieczeństwa danych.
Oprogramowanie działające w przeglądarce internetowej to także pewność, że zawsze korzystamy z aktualnej wersji aplikacji.
Regularne aktualizowanie wykorzystywanych w biurze programów ma kluczowe znaczenie w kwestii cyberbezpieczeństwa
Należy mieć świadomość, że hakerzy ciągle doskonalą swoje metody działania i wykorzystują luki i błędy w systemach. Regularne aktualizacje programów komputerowych oraz systemu operacyjnego zapewniają ochronę przed nowo powstałymi zagrożeniami. Ważne jest także korzystanie z oprogramowania antywirusowego, które na bieżąco skanuje zainstalowane na komputerze programy, zapisane dane oraz wiadomości e-mail w poszukiwaniu potencjalnych zagrożeń.
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych cyberbezpieczeństwem, kontaktuj się z działem IT Twojej firmy. To Twoje największe wsparcie w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego firmy.
Szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny regularnie przechodzić asystentki i sekretarki, ale nie tylko! Warto szkolić cały biurowy zespół, aby wszyscy byli na bieżąco z najnowszymi zagrożeniami i najlepszymi praktykami. Wiedza zdobyta podczas szkoleń może być kluczem do zapobiegania incydentom związanym z cyberbezpieczeństwem.
Świadomość zagrożeń, regularne szkolenia, silne hasła i współpraca z działem IT to kluczowe elementy zapewnienia cyberbezpieczeństwa w środowisku biurowym. Nie można lekceważyć żadnego z tych elementów.
Jeśli tak, prawdopodobnie spodoba Ci się nasze oprogramowanie do wystawiania faktur online.
Wypróbuj za darmo!Potrzebujesz więcej? A może mniej? Zmień pakiet w dowolnym momencie! Płać za funkcje, z których korzystasz!